De juiste ondersteuning en begeleiding voor ieder kindPassend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Sommige kinderen hebben net iets meer nodig in hun ontwikkeling juist voor deze kinderen wordt er gekeken naar een passende onderwijssetting. Deze passende onderwijssetting kan o.a. bestaan uit extra hulp en ondersteuning op IKC Driemaster of op een school voor speciaal onderwijs. IKC Driemaster onderzoekt of de benodigde zorg geboden kan worden. Als wij niet de benodigde zorg kunnen bieden, zullen wij samen met de ouders op zoek gaan naar een passende onderwijsplaats.
De kwaliteitscoördinatorOm de kinderen goed te begeleiden in hun ontwikkeling is er naast een groepsleerkracht ook een kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) aanwezig. Wilma Timmer is dat voor onze school.
Taken van de kwaliteitscoördinatorDe kwaliteitscoördinator coördineert, stuurt en helpt op het gebied van ondersteuning. Ze ondersteunt en begeleidt de groepsleerkrachten bij het signaleren van kinderen die specifieke hulp nodig hebben. Tevens coacht de kwaliteitscoördinator de groepsleerkrachten bij het organiseren van hun onderwijs aan de kinderen. De kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor de samenstelling en uitvoering van de kwaliteitszorg. Verder draagt de kwaliteitscoördinator zorg voor de digitale dossiervorming van een groep/leerling. Ze kan aanwezig zijn bij (ouder)gesprekken en onderhoudt contacten met externe instanties. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan Stichting Viertaal, het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland en het Wijkteam Den Helder.
OndersteuningsteamAls ondanks alle zorg het kind zich toch onvoldoende blijkt te ontwikkelen, kan het kind door de groepsleerkracht en de kwaliteitscoördinator worden aangemeld in het ondersteuningsteam. Dit ondersteuningsteam bestaat uit de directeur, de orthopedagoog (vanuit de stichting Sarkon is dit Sjaak Kager), de kwaliteitscoördinator/kwaliteitscoördinator, de leerkracht(en) en op aanvraag extern deskundigen. Dit team komt ongeveer zes keer per jaar bijeen en vindt onder schooltijd plaats. Besprekingen in het ondersteuningsteam kunnen leiden tot: aanpassing van de begeleiding van de leerling, aanvragen van een arrangement of onderzoek, observatie door een instantie en dergelijke. We vinden het belangrijk dat ouders aanwezig zijn bij de bijeenkomst van het ondersteuningsteam. Aangepast programma?Soms komen we tot de conclusie dat alle extra inzet onvoldoende effect heeft of dat het kind in zijn ontwikkeling op meerdere gebieden een achterstand heeft. We kunnen dan in overleg met de ouders het besluit nemen om het kind een schooljaar over te laten doen. We kijken hierbij ook nadrukkelijk naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Vaker komt het voor dat een kind voor een bepaald vak met een aangepast programma gaat werken. Het kan zijn dat een leerling op dat gebied niet het eindniveau van de basisschool haalt. We stellen het aangepaste programma zodanig op, dat er aansluiting is bij het voortgezet onderwijs. Er zijn ook kinderen die zich op een bepaald vakgebied sneller ontwikkelen. De leerkracht zal dan in samenspraak met de ouders en de interne begeleider een plan opstellen dat is gericht op het geven van extra leerstof die voldoende uitdaging biedt. In zeer uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat een kind een groep overslaat.
Organisatie van de ondersteuningWanneer ouders hun kind aanmelden op IKC Driemaster en daarbij aangeven dat hun kind een specifieke ondersteuningsbehoefte heeft, gaan we altijd eerst met hen in gesprek. Samen met de ouders/verzorgers kijken we wat het kind nodig heeft. We bespreken de mogelijkheden die we als school kunnen bieden. We willen een realistisch ontwikkelingsperspectief schetsen op basis van een reële inschatting van de onderwijsbehoeften van het kind. Wanneer kinderen extra ondersteuning nodig hebben in hun ontwikkeling, dan kunnen we de ondersteuning telkens een niveau opschalen, waarbij de inzet van externen en ouders steeds belangrijker wordt. Wij volgen de ondersteuningsroute die afgesproken is in het samenwerkingsverband Kop van Noord Holland.
GroepsniveauOp dit niveau heeft de leerkracht de regie. De leerkracht heeft de eerste zorg voor elk kind. Zodra er wordt gesignaleerd dat een kind uitvalt of opvalt, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. De signalering, de diagnose, de behandeling en de evaluatie worden met de ouders besproken. We willen aansluiten bij de niveaus en mogelijkheden van de kinderen binnen ons jaarklassensysteem. De aanpak wordt per vakgebied en per groep beschreven in groepsplannen. De groepsplannen beschrijven een aanbod op drie instructie- en verwerkingsniveaus. Als er naast dit aanbod meer nodig is, zoals werken op een niveau dat afwijkt van de jaargroep of er is specifieke ondersteuning nodig voor sociaal-emotionele belemmeringen, wordt er een handelingsplan opgesteld. Wanneer dit handelingsplan in werking is gezet, wordt op afgesproken tijden het handelingsplan geëvalueerd en eventueel bijgesteld. De leerkracht verzorgt deze ondersteuning en zet dit in op basis van gerichte aanpak: toetsing/ observatie, analysegegevens, opstellen plan, uitvoering en wederom toetsing/ observatie (dit is een doorlopende cyclus in de aanpak). De leerkracht is eindverantwoordelijk voor de ondersteuning van de leerling.
SchoolniveauSoms is er meer ondersteuning nodig. Op schoolniveau wordt de verantwoordelijkheid en expertise van de leerkracht ondersteund door het zorgteam ZT/ondersteuningsteam OT op school. De leerkracht kan het kind aanmelden bij het zorgteam of ondersteuningsteam en om hulp vragen. Ondersteuning kan nodig zijn op het gebied van kennis en vaardigheden, maar ook op sociaal-emotioneel gebied, werkhouding en betrokkenheid. De procedure die gevolgd wordt als deze ondersteuning nodig is, hebben we samen vastgesteld. Ouders worden betrokken bij de stap naar dit volgende niveau. Het ondersteuningsteam bestaat uit de directeur, de kwaliteitscoördinator(s), een orthopedagoog van Sarkon en de leerkracht van het kind. In een zorgteam nemen de directeur, IB’er en leerkracht plaats. Ook de ouders worden hierbij betrokken. Besprekingen kunnen leiden tot: aanpassing van het handelingsplan, aanvragen van een onderzoek, observatie door een instantie e.d. Het ondersteuningsteam/zorgteam bespreekt ook samen met de leerkracht de kinderen die eventueel blijven zitten of een jaar overslaan. Het ondersteuningsteam/zorgteam beslist hierover. ScholengroepniveauOp dit niveau werken scholen in de nabijheid van elkaar samen. Met elkaar zorgen zij voor expertise en met gezamenlijke financiële middelen kan een goede ondersteuning van de kinderen gerealiseerd worden. Het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland is een regionale instantie met als doel het onderwijs in de regio dekkend te krijgen. Vanuit de wet op Passend Onderwijs werken verschillende instanties samen om elk kind een passend aanbod van onderwijs te bieden. We werken daarvoor met regio’s die zijn ingedeeld als Scholengroepen. Onze school maakt deel uit van de Scholengroep Den Helder Noord. Het doel van het instellen van deze scholengroepen is om zo lokaal mogelijk een antwoord te kunnen vinden op de ondersteuningsvragen die binnen deze scholen leven. De regio’s worden onder andere verantwoordelijk voor het onderhouden van de kennis en expertise van het ondersteuningsaanbod in de regio, maken afspraken over ondersteuning en verwijzing van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte, zetten gezamenlijk middelen en expertise in om elkaar hierin te ondersteunen. Elke Scholengroep heeft een eigen ondersteuningsteam. We noemen dit het OT. Het bestaat uit een orthopedagoog, een kwaliteitscoördinator (Intern begeleider) en een directielid uit de Scholengroep.
Als school en ouders tot de conclusie komen dat de school onvoldoende middelen en expertise heeft om het kind te ondersteunen, wordt er een beroep gedaan op het OT van de Scholengroep Den Helder Noord. Op basis van de hulpvraag, die met een duidelijke beschrijving en onderbouwing wordt aangeleverd, zal het OT een arrangement verzorgen om de ondersteuning te faciliteren binnen de eigen school. De inzet van middelen wordt bepaald door de onderwijsbehoeften van het kind. Het OTG beslist over de verdeling van de middelen van de scholengroep.
|
Laatste nieuws |
Agenda |
IKC DriemasterBurgemeester Houwingsingel 2 0223 613 153 | Locatie | Neem contact op | Social media |