• Wat is een IKC?
  • Met de school
  • Met de opvang
  • Het team
  • Missie en visie
  • Passend onderwijs
  • Pedagogisch klimaat
    • Kanjertraining
    • Respect aanpak
    • Schoolregels
  • Ouderbetrokkenheid
    • OR
    • IKC Raad
    • MR
    • Ouderportaal
  • Stichting Sarkon
  • Wie is SKDH?
  • Kinderdagverblijf
  • BSO
  • Schooljaar 2022-2023
    • Schooltijden
    • Gymrooster
    • Vakanties en vrije dagen
  • Schooldocumenten
  • Verlofaanvraag
    • Criteria verlof

Respect aanpak:

R: Regels, routines en rituelen

De R van regels, routines en rituele vormt de basis van de RESPECT aanpak. Vanuit onze missie, visie en kernwaarden  hebben we als team schoolregels gemaakt. De klas maakt samen met de leerlingen klassenregels die we vervolgens met elkaar bewaken. Het vormt de basis voor een sociaal sterke en veilige groep. 

E: Erbij horen

De E van Erbij horen zegt het eigenlijk al. Elk kind wil erbij horen. Een kind wordt door woorden, daden of alleen al door aanwezigheid van andere beïnvloed in zijn gedachten, gevoelens en gedrag. Als school willen wij hier positief gebruik van maken door kinderen te leren zichzelf te leren kennen en hun eigen talenten in te zetten. Ieder is uniek en mag er zijn. 

S: Samenwerken en samenspelen

De S van samenwerken en samenspelen  staat bij ons op school ook centraal. Door dagelijkse coöperatieve werkvormen in onze lessen te verwerken, bevorderen wij het samenwerken en het spelend leren. Door behalve de inhoud, ook aandacht te besteden aan het proces, leren wij de kinderen vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen samenwerken en spelen. Op die manier creëren we een positieve invloed op de groepssfeer in de klas en versterken we onderliggende relaties. 

P: Persoonlijk Leiderschap

De P van persoonlijk leiderschap gaat over zelfmanagement, leidinggeven aan jezelf. Het gaat over bewustwording en zelfkennis. Weten wie je bent, waar je van bent en daar plezier aan kunnen beleven. Kinderen leren hun eigen emoties reguleren en hoe ze op een positieve manier voor jezelf kunt opkomen en met elkaar kunnen omgaan. 

E: Energie

De E van energie, aandacht en concentratie. Waarbij we de energie in de klas zo hoog houden dat er maximaal geleerd kan worden. Waarbij we als doel hebben de betrokkenheid van leerlingen vergroten en op de verschillende leerstijlen in de klas kunnen aansluiten. 

C: Contact en communicatie

De C van contact en communicatie houdt in dat we kinderen leren met elkaar in gesprek te gaan waarbij boodschappen overbrengen en ontvangen centraal staan. Op een positieve manier willen de leerkrachten ook contact maken met de kinderen. Dit doen ze mede door hun communicatie af te stemmen. Dit vergroot het zelfvertrouwen van de kinderen. 

T: Trainen van vaardigheden

De T van training van vaardigheden bestaat uit twee onderdelen. Vaardigheden waar een leerkracht over moet beschikken en vaardigheden waar leerlingen over moeten beschikken om een positieve bijdrage te leveren aan de groep. Om deze vaardigheden te vergroten is training nodig. 

Bijlsma, 2015, Klasse(n)kracht:met respect voor de klas

Agenda

Studiedag

03 februari 2023

Studiedag

06 februari 2023

Alaaf, Alaaf

17 februari 2023

Voorjaarsvakantie

25 februari 2023

Studiedag

06 maart 2023

Meer agenda

IKC Driemaster


Burgemeester Houwingsingel 2
1781 XD Den Helder

0223 613 153
​​​​​​​directeur.ikcdriemaster@sarkon.nl

Locatie


Neem contact op


Social media


Facebook

Copyright 2023 - IKC Driemaster
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | Design by TADA! vormgeving en fotografie