Respect aanpak:R: Regels, routines en rituelenDe R van regels, routines en rituele vormt de basis van de RESPECT aanpak. Vanuit onze missie, visie en kernwaarden hebben we als team schoolregels gemaakt. De klas maakt samen met de leerlingen klassenregels die we vervolgens met elkaar bewaken. Het vormt de basis voor een sociaal sterke en veilige groep. E: Erbij horenDe E van Erbij horen zegt het eigenlijk al. Elk kind wil erbij horen. Een kind wordt door woorden, daden of alleen al door aanwezigheid van andere beïnvloed in zijn gedachten, gevoelens en gedrag. Als school willen wij hier positief gebruik van maken door kinderen te leren zichzelf te leren kennen en hun eigen talenten in te zetten. Ieder is uniek en mag er zijn. S: Samenwerken en samenspelenDe S van samenwerken en samenspelen staat bij ons op school ook centraal. Door dagelijkse coöperatieve werkvormen in onze lessen te verwerken, bevorderen wij het samenwerken en het spelend leren. Door behalve de inhoud, ook aandacht te besteden aan het proces, leren wij de kinderen vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen samenwerken en spelen. Op die manier creëren we een positieve invloed op de groepssfeer in de klas en versterken we onderliggende relaties. P: Persoonlijk LeiderschapDe P van persoonlijk leiderschap gaat over zelfmanagement, leidinggeven aan jezelf. Het gaat over bewustwording en zelfkennis. Weten wie je bent, waar je van bent en daar plezier aan kunnen beleven. Kinderen leren hun eigen emoties reguleren en hoe ze op een positieve manier voor jezelf kunt opkomen en met elkaar kunnen omgaan. E: EnergieDe E van energie, aandacht en concentratie. Waarbij we de energie in de klas zo hoog houden dat er maximaal geleerd kan worden. Waarbij we als doel hebben de betrokkenheid van leerlingen vergroten en op de verschillende leerstijlen in de klas kunnen aansluiten. C: Contact en communicatieDe C van contact en communicatie houdt in dat we kinderen leren met elkaar in gesprek te gaan waarbij boodschappen overbrengen en ontvangen centraal staan. Op een positieve manier willen de leerkrachten ook contact maken met de kinderen. Dit doen ze mede door hun communicatie af te stemmen. Dit vergroot het zelfvertrouwen van de kinderen. T: Trainen van vaardighedenDe T van training van vaardigheden bestaat uit twee onderdelen. Vaardigheden waar een leerkracht over moet beschikken en vaardigheden waar leerlingen over moeten beschikken om een positieve bijdrage te leveren aan de groep. Om deze vaardigheden te vergroten is training nodig. Bijlsma, 2015, Klasse(n)kracht:met respect voor de klas |
IKC DriemasterBurgemeester Houwingsingel 2 0223 613 153 | Locatie | Neem contact op | Social media |